«بسم الله الرحمن الرحیم»
امام صادق علیه السّلام فرمود: شما را به نماز شب سفارش مىکنم که آن سنّت پیامبر شما است و طریقه و شیوه صالحان و نیکوکاران پیش از شما، و برطرف کننده درد و ناخوشى از تنهاى شما است.[1]
در روایت دیگری امام صادق علیه السّلام فرمود: مردم صبحگاهان که از بستر خود برمىخیزند به سه گروه دسته بندى شدهاند یا جزء یکى از این سه گروه هستند:
1- یک عدّه سود بردهاند و ضرر نکردهاند،
2- و یک گروه زیان دیدهاند و بهرهاى نیافتهاند،
3- و گروه آخر نه زیان دیدهاند و نه سود بردهاند،
1- امّا گروه اوّل که در طول شب سود بردهاند و زیان ندیدهاند کسانى هستند که از خواب برخاسته و وضو ساخته و نماز گزارند و به ذکر یاد خداوند عزّ و جلّ کنند این گروه همان کسانى هستند که سود برده و زیان نکردهاند،
2- و امّا گروه دوّم کسانى هستند که شب را در معصیت خداوند عزّ و جلّ گذرانیدهاند این همان گروه زیان دیده هستند که هیچ نفعى نبردهاند،
3- و بالاخره گروه سوم شب را پیوسته در خواب گذرانیده تا صبحگاهان این گروه همان دسته است که نه زیان کرده و نه سود برده است.[2]
گاهی از اوقات گناه باعث می شود که انسان از نماز شب محروم گردد.
امام صادق علیه السّلام فرمود: همانا شخص گناهى مرتکب مىشود و بر اثر آن از نماز شب محروم مىشود و تأثیر کار بد در صاحبش از تأثیر کارد[3] در گوشت زودتر است.[4]
در روایتی از امام صادق علیه السلام از جمله نسیمهاى رحمت خداوند عزّ و جلّ بیدارى و اشتغال به عبادت در شب می باشد .[5]
نماز شب نور است و نورانیت می آورد و کسانی که نماز شب می خوانند انسانهای نورانی هستند و این نورانیت را نه تنها بقیه انسانها در وجه و صورت کسی که نماز شب می خواند می بینند بلکه فرشتگان آسمان نیز آن نور را مشاهده می کنند.
از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: همانا خانههائى که در آن شب هنگام نماز خوانده مىشود و در نماز تلاوت قرآن مىکنند (یا بخاطر همان تلاوت قرآن)، روشنى و نورى به آسمان و ساکنان آسمان میدهد همانگونه که ستارگان آسمان براى ساکنان زمین پرتوافشانى مىکنند.[6]
طریقه خواندن نماز شب:
چهار نماز دو رکعتی به نیت نماز شب مثل نماز صبح ، و مستحب است بعد از حمد ده با قل هو الله احد بخوانند.
یک نماز دو رکعتی مثل نماز صبح ، به نیت شفع
یک نماز یک رکعتی به نیت وتر (که بعد از حمد در این دو نماز باید فقط یک قل هو الله خوانده شود .)
در قنوت نمازهای دو رکعتی هر دعایی میشود کرد مثل ربنا آتنا فی الدنیا حسنه.........(و می توان قنوت نخواند.)
اما قنوت نماز وتر سه عمل دارد:
1- برای 40 مومن دعا کند.
2- 70 بگوید{استغفر الله ربی و اتوب الیه}
3- 300 بار بگوید { العغو}
مجموعا 11 رکعت می شود . 5 دو رکعتی و 1 یک رکعتی با نیتهایی که ذکر شد .
زمان نماز شب:
وقت نافلۀ شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود [7].
در رساله ایه الله العظمی بهجت آمده است: اگر کسى چهار رکعت یا بیشتر از نافلۀ شب را خوانده و وقت فریضۀ صبح رسیده، مىتواند نماز شب را تمام کند و مىتواند نافله و فریضۀ صبح را بخواند و بعداً باقى ماندۀ نماز شب را قضا کند، و اما اگر چیزى از نماز شب را به جا نیاورده و یا کمتر از چهار رکعت به جا آورده، در این دو صورت مقدم داشتن نافله و فریضۀ صبح بر قضاى نماز شب أفضل است.
در رساله ایه الله العظمی سیستانى آمده است : مسأله اول وقت نافلۀ شب بنا بر مشهور نصف شب است و این گرچه أحوط و بهتر است ولى بعید نیست از اول شب باشد؛ و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد و بهتر آن است نزدیک اذان صبح خوانده شود.
در رساله ایه الله العظمی مکارم شیرازی آمده است : مسأله وقت نافلۀ شب بنا بر احتیاط از نصف شب است تا اذان صبح، ولى بهتر است در موقع سحر یعنى در ثلث آخر شب بخواند.
سولات و پیشنهادهای خود را با gter@chamil.ir با ما در میان بگذارید.
امام صادق علیه السّلام فرمود: شما را به نماز شب سفارش مىکنم که آن سنّت پیامبر شما است و طریقه و شیوه صالحان و نیکوکاران پیش از شما، و برطرف کننده درد و ناخوشى از تنهاى شما است.[1]
در روایت دیگری امام صادق علیه السّلام فرمود: مردم صبحگاهان که از بستر خود برمىخیزند به سه گروه دسته بندى شدهاند یا جزء یکى از این سه گروه هستند:
1- یک عدّه سود بردهاند و ضرر نکردهاند،
2- و یک گروه زیان دیدهاند و بهرهاى نیافتهاند،
3- و گروه آخر نه زیان دیدهاند و نه سود بردهاند،
1- امّا گروه اوّل که در طول شب سود بردهاند و زیان ندیدهاند کسانى هستند که از خواب برخاسته و وضو ساخته و نماز گزارند و به ذکر یاد خداوند عزّ و جلّ کنند این گروه همان کسانى هستند که سود برده و زیان نکردهاند،
2- و امّا گروه دوّم کسانى هستند که شب را در معصیت خداوند عزّ و جلّ گذرانیدهاند این همان گروه زیان دیده هستند که هیچ نفعى نبردهاند،
3- و بالاخره گروه سوم شب را پیوسته در خواب گذرانیده تا صبحگاهان این گروه همان دسته است که نه زیان کرده و نه سود برده است.[2]
گاهی از اوقات گناه باعث می شود که انسان از نماز شب محروم گردد.
امام صادق علیه السّلام فرمود: همانا شخص گناهى مرتکب مىشود و بر اثر آن از نماز شب محروم مىشود و تأثیر کار بد در صاحبش از تأثیر کارد[3] در گوشت زودتر است.[4]
در روایتی از امام صادق علیه السلام از جمله نسیمهاى رحمت خداوند عزّ و جلّ بیدارى و اشتغال به عبادت در شب می باشد .[5]
نماز شب نور است و نورانیت می آورد و کسانی که نماز شب می خوانند انسانهای نورانی هستند و این نورانیت را نه تنها بقیه انسانها در وجه و صورت کسی که نماز شب می خواند می بینند بلکه فرشتگان آسمان نیز آن نور را مشاهده می کنند.
از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: همانا خانههائى که در آن شب هنگام نماز خوانده مىشود و در نماز تلاوت قرآن مىکنند (یا بخاطر همان تلاوت قرآن)، روشنى و نورى به آسمان و ساکنان آسمان میدهد همانگونه که ستارگان آسمان براى ساکنان زمین پرتوافشانى مىکنند.[6]
طریقه خواندن نماز شب:
چهار نماز دو رکعتی به نیت نماز شب مثل نماز صبح ، و مستحب است بعد از حمد ده با قل هو الله احد بخوانند.
یک نماز دو رکعتی مثل نماز صبح ، به نیت شفع
یک نماز یک رکعتی به نیت وتر (که بعد از حمد در این دو نماز باید فقط یک قل هو الله خوانده شود .)
در قنوت نمازهای دو رکعتی هر دعایی میشود کرد مثل ربنا آتنا فی الدنیا حسنه.........(و می توان قنوت نخواند.)
اما قنوت نماز وتر سه عمل دارد:
1- برای 40 مومن دعا کند.
2- 70 بگوید{استغفر الله ربی و اتوب الیه}
3- 300 بار بگوید { العغو}
مجموعا 11 رکعت می شود . 5 دو رکعتی و 1 یک رکعتی با نیتهایی که ذکر شد .
زمان نماز شب:
وقت نافلۀ شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود [7].
در رساله ایه الله العظمی بهجت آمده است: اگر کسى چهار رکعت یا بیشتر از نافلۀ شب را خوانده و وقت فریضۀ صبح رسیده، مىتواند نماز شب را تمام کند و مىتواند نافله و فریضۀ صبح را بخواند و بعداً باقى ماندۀ نماز شب را قضا کند، و اما اگر چیزى از نماز شب را به جا نیاورده و یا کمتر از چهار رکعت به جا آورده، در این دو صورت مقدم داشتن نافله و فریضۀ صبح بر قضاى نماز شب أفضل است.
در رساله ایه الله العظمی سیستانى آمده است : مسأله اول وقت نافلۀ شب بنا بر مشهور نصف شب است و این گرچه أحوط و بهتر است ولى بعید نیست از اول شب باشد؛ و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد و بهتر آن است نزدیک اذان صبح خوانده شود.
در رساله ایه الله العظمی مکارم شیرازی آمده است : مسأله وقت نافلۀ شب بنا بر احتیاط از نصف شب است تا اذان صبح، ولى بهتر است در موقع سحر یعنى در ثلث آخر شب بخواند.
سولات و پیشنهادهای خود را با gter@chamil.ir با ما در میان بگذارید.
نقل مطلب با ذکر منبع http://smash8888.persianblog.ir/ بلامانع می باشد.
[1] ابن بابویه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
[2] ابن بابویه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
[3] چاقو
[4] کلینى، محمد بن یعقوب - مصطفوى، سید جواد، أصول الکافی / ترجمه مصطفوى، 4جلد، کتاب فروشى علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1369 ش.
[5] من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج2 ؛ ص160
[6] ابن بابویه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
[7] توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج1، ص: 429
نقل مطلب با ذکر منبع http://smash8888.persianblog.ir/ بلامانع می باشد.
[1] ابن بابویه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
[2] ابن بابویه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
[3] چاقو
[4] کلینى، محمد بن یعقوب - مصطفوى، سید جواد، أصول الکافی / ترجمه مصطفوى، 4جلد، کتاب فروشى علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1369 ش.
[5] من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج2 ؛ ص160
[6] ابن بابویه، محمد بن على - غفارى، محمد جواد، من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، 6جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1367ش.
[7] توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج1، ص: 429
منبع : www.smash8888.persianblog.ir
:: موضوعات مرتبط:
روایت ,
حدیث ,
آموزش ,
دعا ,
قرآن ,
احکام ,
,
:: برچسبها:
آداب خواندن نماز شب و زمان و ثواب آن ,
زمان خواندن نماز شب ,
ثواب های خواندن نماز شب ,
نماز شب ,
نماز ,
ادب ,
خواندن ,
اقامه ,
به ,
جای ,
به جای آوردن ,
نماز ,
شب ,
ثواب ,
خوبی ,
خدا ,
زمان ,
موقع ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5